Bu meclis anayasa yapamaz
Eski Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı Sabih Kanadoğlu’na “Seçim kazanan partilerin anayasayı değiştirme yetkileri yoktur” şeklindeki ifadesine açıklık getirdi.
Kanadoğlu Odatv’ye yaptığı açıklamada, Seçimlerin bir partiye yürütme yetkisini vermek için yapıldığını, Mevcut anayasayı ortadan kaldırarak yeni bir anayasa yapma yetkisi vermediğini söyledi.
Kanadoğlu şunları da ekledi: “Böyle bir durumda konuyu ikiye ayırmak gerek. Kendisinden sonra gelecek ülkelere anayasa yapma yetkisi tanıyan anayasalar da vardır, Bulgaristan, İsveç gibi. Ancak bu yetki verilmemişse mevcut iktidarlar kendilerini bağlayan anayasaya uymak zorundadırlar. Evet, yapabilir iddiasında da bulunulur, ama bunun yolu bu değildir. Bu şekilde anayasa değişikliğine giderseniz, her seçimi kazanan partinin yeni bir anayasa yapmasını sağlarsınız ki, bu da olmaz. Anayasa’nın 81. Maddesine göre milletvekilleri ve iktidar olan hükümetin üyeleri anayasaya bağlı kalacaklarına ilişkin yemin ederler. Bu onları bağlamaktadır. Yeni bir anayasa yapmaları için yetki verilmiş midir, hayır, verilmemiştir. Anayasa’nın 6. Maddesi çok açık: Hükümetler kaynağını anayasadan almayan yetkileri kullanamazlar.
ANAYASA YAPILAMAZ MI?
Kanadoğlu “Darbe sonucu yapılan bir anayasayı değiştirmenin bir yolu yok mudur?” sorumuza ise şöyle yanıt verdi:
“Elbette vardır. Anayasa’nın 175. Maddesine göre, o maddede yaptığınız değişiklikle bunu sağlayabilirsiniz. Bir halk oylaması yapılabilir. Bu halk oylamasında da nitelikli bir çoğunlukla halk evet derse, bir kurucu meclis kurarsınız ve bu da anayasasını yapar ve halka sunulur, yeni anayasa bu şekilde yapılır. Bu, hükümet olan siyasi parti siyasi iktidarı elinde tuttuğu sürece o anayasa olarak kalır, o siyasi iktidarın ömrüyle sınırlıdır. Sonraki iktidar da bunu değiştirir.”
Kanadoğlu “demokrasinin kurallarının işlediği bir ülkede ‘ben seçimi kazandım Anayasa’yı değiştireceğim denebilir mi?” sorumuza şöyle yanıt verdi:
“Sonuçta her yerde ve her zaman söylediklerimi yineliyorum:
Bu meclis dört yıl için yasama yetkisi almıştır. Meclis üyeleri mevcut anayasaya sadakat yemini etmiştir. 1’nci ve 2’nci maddede belirtilen nedenlerle bu meclisin bir yeni anayasa yapma yetkisi yoktur.
Yeni bir anayasa yapma şartlarını oluşturmak için, evvela halkın yeni bir anayasa isteyip istemediği referanduma sunulur. Nitelikli çoğunlukla kabul edildiği takdirde barajsız bir seçimle kurucu meclis oluşturulur. Bu kurucu meclisin hazırlayacağı yeni anayasa taslağı yeniden referanduma sunulur.
İş bu kadar net ve basittir.”
SABİH KANADOĞLU KİMDİR
Sabih Kanadoğlu 20 Mayıs 1938’de Menemen’de doğdu. İstanbul Hukuk Fakültesini bitirdikten sonra sırasıyla Burhaniye hakim adayı, Orhaneli ve Erzurum Cumhuriyet Savcılığı, Bingöl Sulh Hakimliği, Tokat ve Kırşehir Ağır Ceza Mahkemesi başkanlığı, İzmir Ceza Hakimliği ve
Bakırköy Ağır Ceza Mahkemesi ile Adli Yargı Adalet Komisyonu görevlerinde bulundu. 1984 yılında Yargıtay Üyeliğine seçilen Sabih Kanadoğlu, Yargıtay Büyük Gnel Kurulunca 1994 ve 1998 yıllarında iki kez Yargıtay Onbirinci Ceza Dairesi Başkanlığı’na seçildi.
Bu görevindeyken, Yargıtay Büyük Genel Kurulunca gösterilen adaylar arasından 19 Aralık 2000 tarihinde Cumhurbaşkanı tarafındanYargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı görevine getirildi.